”Åsikten kan vara det bästa och det värsta av allt.” Raymond Polin
Varje försök att införa en modell av dialogkultur i det bosnisk-hercegovinska offentliga rummet slutar med hån, att det hela framställs som en kulturmodell främmande för detta land och dessa folk och att det stämplas som något ”andefattigt”, ”opersonligt” eller ”pretentiöst”. Dessa försök framställs helt enkelt som en ”katastrof” som för med sig ”kontraproduktiva följder”. Av Sanja Vlaisavljević Banja Luka
Med detta i åtanke så tränger sig en fråga på: vad är egentligen denna ”katastrof med kontraproduktiva följder”, som en dialogkultur skulle leda till? Vi tar det i tur och ordning. En radikaliserad allmän opinion Medierna formar den allmänna opinionen, de formar medborgarnas, och folkets, ställningstaganden. Medierna skapar bilden av vad som är ”bra” och ”dåligt”. Alla medier gör så, även medierna i Bosnien-Hercegovina. Särskilt betydelsefull är den roll som spelas av public service och oberoende media. Det finns många sådana i Federationen. (Om det fanns färre, så kanske de i högre utsträckning verkligen hade varit oberoende och fria!) De här medierna har emellertid också en fördel i förhållande till alla andra medier när de definierar sin roll. De vet på förhand vad som är dåligt och vad som är bra, vem som är dålig och vem som är bra. De har inga problem med sin efterforskning; de behöver ingen efterforskning, eftersom de på förhand vet vad som är bra och vad som inte är bra. Dåliga människor, för att inte nämna folkgrupper, är ”identifierade” och på grundval av denna självklara identifiering så går mediedrevet efter enskilda medborgare, vilket skapar ännu mer misstänksamhet än vad kriget lyckades åstadkomma i detta land. Och samtidigt så påpekar man alltid att man gör detta för folkets bästa, i frihetens och de oberoende mediernas namn – och för att inte någon skall komma på tanken att suggerera fram en dialogkultur, eftersom detta inte är grundat på tankefrihet. Opinionen är, tack vare dessa mediala ingrepp, redan så radikaliserad att det helt enkelt inte kan bli värre eller sämre. Följderna är fler än man i förstone kanske inser: det blir ingen kommunikation, ingen acceptans för de där som jämbördiga medborgare, det blir inget begrepp om ett möjligt gemensamt liv, ingen uppfattning om den faktiska situationen (den har ersatts av konceptet ”etno-nationell uteslutning”), det blir inget gemensamt handlande grundat på konsensus, ingen respekt för just något alls som den andra sidan har att säga eller som de kräver. Det finns inget som binder samman, men desto mer som söndrar – en söndring som åtföljs av en förfärande mängd emotioner genererade av just medierna. Det finns inga vänner, alla är de fiender… Ett rop efter något som ger varaktig fred i detta lilla balkanska land Mostar
Således så skulle det med detta synsätt vara ett hot mot mediernas frihet, medkatastrofala följder, om man uppmanade till (eller, kanske bättre uttryckt, ropade efter):
Sarajevo
Slutligen – Gud give att den här kravlistan inte kommer få ”katastrofala följder” för Bosnien-Hercegovina om den realiseras. Fast kanske ändå att den får det… För om vi uppfyller kraven, så kommer det inte att finnas folkgrupper och entiteter som på förhand döms ut som dåliga, med dåliga människor, dålig luft, dåligt vatten och dålig himmel, utan det kommer att finnas jämställda folkgrupper, jämställda entiteter och en vacker natur som är lika för alla. Men då finns det tyvärr en risk att alla vi som byggt upp denna bild med våra ord om frihet kommer att sprida hat och det kommer i så fall att innebära en katastrof. Författaren är chef för Centret för dialogkultur i Bosnien-Hercegovina3 i Sarajevo. _________________________ Dobrovoljačka ulica refererar till en kontroversiell händelse, när den jugoslaviska armén den 2–3 maj1992 i Sarajevo sägs ha överfallits av den nybildade bosniskmuslimska armén ABiH och paramilitära enheter, med flera dödade soldater som följd. – Övers. anm.Att hålla upp handen med tummen, pekfingret och långfingret utsträckta betraktas som en kraftfull serbisk nationalistisk symbol. – Övers. anm. Centar za kulturu dijaloga BiH.
|