listovi5433cirN
latN
 
 
 
 
Web www.dijaspora.nu

Belgin Fortaci,

Försäljningsansvarig för mångfaldskunder på SEB i Stockholm

- Vad är syftet med att kunderna skall kunna kontakta banken på sitt modersmål?

Vi vill göra det enkelt för våra kunder att nå oss. Sverige är ett mångkulturellt land. 1,8 miljoner människor har utländsk bakgrund och om tre år beräknas en tredjedel av Sveriges invånare bestå av människor med utländsk bakgrund. Det är en stor målgrupp som blir allt viktigare för svenska företag. Vi vill ge de kunder som känner sig säkrare att tala med en bank bank på sitt modersmål en möjlighet att göra det.

- Ringer kunder in och vill prata på deras modersmål, någon ökning?

- Vi har en kampanj som med hjälp av flaggor synliggör våra språkkunskaper på Telefonbanken. Under kampanjen har vi märkt en viss ökning av samtal där en del av kunderna vill prata ett annat språk än svenska.

- Vet man, hur många är småföretagare med utländsk bakgrund?

- 70 000 företag drivs av människor med utländsk bakgrund i Sverige. Ungefär 20 % av de nystartade företagen startas av någon med utländsk bakgrund. Allra vanligast är att vara företagare bland sysselsatta födda i Asien, tyvärr har jag ingen statistik på företagare från fd. Jugoslavien.